SEO, Search Engine Optimalization

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalization. In het Nederlands vertaald: Zoekmachine Optimalisatie.

Het betekent het optimaliseren van je website voor de zoekmachines van bijv. Google, Yahoo, Bing etc. Het optimaliseren doe je o.a. door zoekwoorden (woorden waar mensen in de zoekmachines op zoeken) in je teksten te verwerken, door linkbuiling en je site zoekmachine-vriendelijk te programmeren. Hoe beter je site is geoptimaliseerd, hoe beter je pagina wordt gevonden door bezoekers die in de zoekmachines zoeken.

SEO geldt alleen voor organische zoekresultaten, dus niet voor betaalde zoekresultaten zoals AdWords. Ik zal een aantal onderwerpen bespreken en toelichten hoe je jouw site op diverse punten kunt optimaliseren.

Meta tags

Een meta-tag is een stuk code die de zoekmachines helpt de pagina’s van je website sneller en beter te vinden. De Meta-tag wordt in de html tussen “<head>” en “</head>” geplaatst.

De volgende meta-tags worden het meest gebruikt:

KeywordsRobotsDescription Language Copyright Author  

 

 

 

Paginatitels

Geef elke pagina op je site een unieke titel (<titel>-tag). Met behulp van deze tag weten zowel de bezoekers als de zoekmachines wat het onderwerp van de pagina is. De inhoud van de <titel>-tag wordt in de eerste regel van de zoekresultaten weergegeven. Bekijk het volgende voorbeeld:

Geef elke pagina een unieke titel

Je ziet dat er nu op de keywords ‘korting’ en ‘speelgoed’ is gezocht. Probeer om altijd een keyword te verwerken in de paginatitel.

Plaats de <titel>-tag na de <head>-tag als volgt in het HMTL document:

<head>

<title>Hier staat de titel van je pagina</title>

</head>

<body>

Plaats hier de inhoud van je pagina

</body>

Tips:

  • Kies een titel die het onderwerp van de pagina gelijk duidelijk maakt;
  • Gebruik voor elke pagina een unieke <titel>-tag;
  • Maak de titel niet te lang;
  • Probeer keywords in je titel te plaatsen.
Sitemap

Een zoekmachine wil weten welke inhoud de webmaster (jij dus) belangrijk vindt en welke rol een pagina speelt t.o.v. de hele website. Dit wordt bepaald aan de hand van de navigatie van de site. Je kunt een zoekmachine duidelijk maken hoe de navigatie op jouw site eruit ziet door een sitemap te maken. Een sitemap is een pagina op jouw site waarop de structuur van je website wordt weergegeven. Het is eigenlijk een hiërarchische lijst van de pagina’s op je site. Met een sitemap maak je het de zoekmachines makkelijker om de pagina’s op je website te vinden.

Er zijn 2 verschillende type sitemaps.

  • HTML sitemappagina
  • XML-sitemapbestand

HTML sitemappagina

Deze pagina is bedoeld voor jouw bezoekers. Middels deze HTML-pagina heeft de bezoeker een duidelijk overzicht van de opbouw van jouw site. Handig wanneer ze moeite hebben om een pagina te vinden. Denk eraan, hoe overzichtelijker een bezoeker jouw website vindt, hoe beter hij hem beoordeelt. Hij zal vaker terugkomen of meer bezoekers naar jouw site sturen door mond op mond reclame of verwijzing naar jouw website via social media, blogs etc.

XML-sitemapbestand

Dit bestand is alleen bedoeld voor de zoekmachines. Hiermee help je de zoekmachines om de pagina’s op jouw site te ontdekken. Kijk eens op XML-Sitemaps.nl. Hier kun je gratis een XML-sitemap laten genereren. Nadat je een Sitemap hebt gemaakt, sla je deze op met de naam: sitemap.xml. Dit bestand plaats je in de www-directory (root) van je website m.b.v. FTP.

SEO tools

SEO hulpmiddelen

Wanneer je de SEO tips hebt gevolgd, wil je natuurlijk weten of deze effect hebben gehad. Er zijn een aantal hulpmiddelen op internet te vinden die jouw hierbij helpen. Let wel, het effect van de verbeteringen op je site zijn niet meteen zichtbaar. De pagina’s moeten nog gecrawld en geïndexeerd worden. Het is niet bekend hoe vaak en wanneer de zoekmachines dit doen. Heb geduld!

Keyword suggesties

In Google Adwords is een hele leuke tool die jouw suggesties voor keywords geeft. Typ een woord of woordgroep in, vul daarna je website-adres in en kijk welke suggesties Google voor je heeft. Je krijgt te zien hoe vaak een keyword in de zoekmachine wordt ingetypt (wereldwijd en landelijk) en hoe groot de concurrentie is. Ga naar de Keyword suggestie tool.

Check je pagerank

Google kent een pagerank toe aan iedere website. Deze loopt van 1 (laagst) tot 10 (hoogst). Hoe hoger de pagerank, hoe beter Google de waarde van je site inschat. De pagerank wordt onder andere bepaald aan de hand van het aantal backlinks naar jouw website.

Op Wikipedia staat een uitgebreide omschrijving over pagerank. Er staat zelfs een formule bij die je laat zien hoe een pagerank wordt berekend. Kijk in het artikel Linkbuilding voor meer informatie over backlinks.

Vul je websitenaam hieronder in en check jouw pagerank. Je komt terecht op een andere site, voer de anti-spam code in en bekijk het resultaat.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:



This page rank checking tool is powered by PRChecker.info service