Je website promoten, trek meer bezoekers
Promotie
Het verkrijgen van meer bezoekers naar je website gaat helaas niet vanzelf. Naast het optimaliseren van je site (SEO) zou je ook kunnen overwegen om promotie toe te passen op je site. Ik geef hieronder een aantal opties weer:
Site plaatsen op startpagina's
Meer bezoekers via een link op een startpagina
Startpagina’s zijn sites waarop links zijn verzameld van (voor de startpagina) relevante websites. Wanneer je website bijvoorbeeld gaat over schoenen, moet je zoeken naar startpagina’s over mode of schoenen. De bezoekers die naar deze startpagina gaan zijn voor jouw relevante en potentiële bezoekers. Vraag aan de beheerder van de site of zij een link naar jouw website plaatsen op deze startpagina. Deze vorm van promotie is (vaak) gratis.
Het plaatsen van jouw link op een startpagina is ook goed voor de linkbuilding van jouw website. Het is niet raadzaam om zomaar op elke startpagina(dochter) een link te laten plaatsen. Een link telt voor de zoekmachines namelijk zwaarder wanneer er enige relevantie aanwezig is ten opzichte van de pagina of website waarop de link is gevonden.
Aangezien een startpagina over één bepaald onderwerp gaat, kun je nu ook bekijken wie je concurrenten zijn en hoe deze websites eruit zien. Kijk eens bij SEOConsulting of Positie1 voor een lijst met startpagina’s.
Nieuwsbrief
Wanneer je eenmaal bezoekers op je website hebt, is het wel de bedoeling dat zij vaker terugkomen. Een van de manieren om dat te realiseren is het maken van een nieuwsbrief. Met een nieuwsbrief:
- houd je jouw website onder de aandacht van de bezoeker / klant;
- creëer je een mailinglijst van bezoekers die jouw informatie interessant vinden;
- houd je de marketingkosten laag. Je hebt geen porto- en drukwerkkosten.
Adwords
Je hebt de kosten voor promotie (het plaatsen van een advertentie) zelf in de hand. Er is geen minimumbestedingsbedrag. Elke keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, betaal je een vooraf vastgesteld bedrag (bijvoorbeeld € 0,05 per klik). Wanneer jouw bestedingsplafond is bereikt, wordt de advertentie niet meer getoond. Je betaalt dus niet meer dan je vooraf hebt aangegeven.
Bekijk het volgende voorbeeld:
- Dit is het zoekwoord welke in Google is ingetypt. Als dit jouw keywoord van een advertentie is, wordt jouw advertentie in de zoekresultaten getoond.
- Een advertentie wordt boven de zoekresultaten weergegeven
- of naast de zoekresultaten
- Dit zijn de ‘normale’ zoekresultaten gevonden aan de hand van het ingevoerde zoekwoord. Dit zijn geen advertenties.
Adverteren
Naast Adwords zijn er ook andere manieren waarop je kunt adverteren:
- Op websites
- Via een affiliate-netwerk
- Op social media
Op websites
Naast het adverteren in de zoekmachines, kun je ook een advertentie plaatsen op websites. Je kunt bijvoorbeeld een site opzoeken relevant aan jouw product en contact opnemen om advertentiemogelijkheden te bespreken. Dit is wel veel werk. Je moet eerst websites vinden die aansluiten bij jouw product, zij moeten bereid zijn om jouw product te promoten en je moet advertenties ontwikkelen.
Via een affiliate-netwerk
Als je een webshop hebt, kun je ook kiezen voor een andere optie, nl aansluiten bij een affiliate-netwerk. Bij affiliate marketing werken adverteerders en website-eigenaren (affiliates) samen om hun online inkomsten te verhogen. De affiliates plaatsen jouw advertenties op hun websites. Via de advertenties worden bezoekers en dus potentiële kopers doorgestuurd naar jouw webshop. De affiliate wordt beloond voor het doorsturen op het moment dat de bezoeker een aankoop doet.
Je kunt je onder andere bij de volgende affiliate-netwerken aanmelden:
TradeTracker |
|
Daisycon |
|
TradeDoubler |
|
Zanox |
Op social media
Het adverteren op social media werkt nagenoeg hetzelfde als via Adwords. Je maakt zelf een advertentie, geeft een maximum bestedingsbedrag aan en bepaalt de doelgroep. Wanneer er op de advertentie wordt geklikt, wordt dit bedrag aan jouw in rekening gebracht. De advertentie wordt alleen getoond op pagina’s van mensen die binnen jouw doelgroep vallen. Op deze manier kun je heel precies die mensen bereiken die interesse in jouw product (kunnen) hebben. Denk goed na over jouw doelgroep. Hoe groter de doelgroep, hoe eerder jouw budget opgaat. De advertentie wordt immers op veel meer pagina’s weergegeven.